Betting på e-sport är något som bara blir mer och mer populärt, men fortfarande finns det mycket utrymme för ytterligare tillväxt. Enligt en rapport från 2018 som Eilers & Krejcik Gaming tagit fram går det att läsa att marknaden för e-sportbetting kommer att ha värde på 6,8 miljarder dollar år 2018, en siffra som beräknas växa till 13 miljarder dollar år 2020 och detta tack vare att e-sporten vid det laget kommer att ha nästan 600 miljoner tittare. Om du läser detta är chanserna stora att du också funderar på att börja spela på e-sport, så därför kommer här en liten guide med allt du behöver veta om betting på e-sport.
I stora drag ger betting på e-sport möjligheten att satsa på ett TV- eller datorspel. Oavsett om man är ett hängivet fan av ett särskilt spel eller e-sportlag eller bara en vanlig tittare finns möjlighet att lägga satsningar på vem man tror kommer att vinna en enskild match eller en turnering. Ibland finns även möjlighet att satsa på exakt hur detta kommer att ske, bland genom spel på hur många kills en spelare har, vilken spelare som röstas fram som MVP, vilken karaktär spelarna använt sig och till och med det exakta slutresultatet.
De flesta som spelar på e-sport gör sina satsningar med riktiga pengar, vanlig hårdvaluta helt enkelt. Men, en del väljer att använda sig av olika spel-items (skins är ett populärt val) när de gör sina satsningar. Genom att spela med olika rariteter går det antingen att vinna och få tillbaka riktiga pengar eller andra items.
Vilka är de populäraste spelen inom e-sport?
Det kommer kanske inte som någon överraskning att de största spelen inom e-sport är baserade på traditionella sporter. NBA 2K är ett basketspel som är baserat på den verkliga basketligan NBA och som näst intill perfekt har återskapat spelarna i NBA med tatueringar och allt. Det finns miljontals hängivna NBA 2K-spelare och då många inte har något intresse av att vinna en riktig mästarring tävlar många istället för att sitt virtuella lag ska nå så långt som möjligt. På samma sätt är FIFA eWorld Cup den största e-sportturneringen för fotbolls-TV-spelet FIFA. Till skillnad från det riktiga fotbolls-VM som äger rum vart fjärde år är FIFA eWorld Cup en turnering som äger rum varje år. Många traditionella idrottsklubbar har investerat i esportlag. Vissa klubbar har till och med skrivit kontrakt med e-sportutövare och förärat de med egna tröjor med ett eget nummer.
Men, med det sagt, finns det en hel del spel som över huvud taget inte har någon, eller väldigt liten, förankring i verkligheten! Bland annat spel som League of Legends, eller "LoL" som det också kallas, vilket är ett fantasispel där mystiska figurer marscherar längs med vägar och stigar flankerade av starka mästare med speciella förmågor som använder sig av kraftfulla attacker för att besegra andra mästare och deras "torn"-strukturer. I Dota 2 finns liknande strukturer med stigar, vägar och liknande. Till och med Overwatch, som är baserat på en futuristisk version av jorden där robotar har startat ett uppror, har till viss del övergivit verkligheten. Bland hjältarna i Overwatch hittar man bland annat en talande och jordnötsälskande gorilla och den beväpnade parkeringsvaktsroboten Orisa.
Vilka är de bästa ligorna och turneringarna inom e-sport?
Men oavsett om de största spelen inom e-sporten är baserade på verkligheten eller helt uppdiktade har alla det gemensamt att ligorna och turneringarna för respektive spel är omåttligt populära.
Exempelvis så finns det inom League of Legends, flera ligor och turneringar som äger rum under hela året, samtliga organiserade av spelets utvecklare Riot Games. Olika världsdelar och länder har sina egna ligor. Europa har LCS, Nordamerika har NA LCS, Sydkorea har LCK och Taipei och Kina har LMS respektive LPL. Ligorna avgörs antingen under våren eller sommaren eller i form av en hel säsong. Utöver det finns även "Mid-Season Invitational" samt världsmästerskapet som är den mest prestigefyllda tävlingen.
Overwatch har inte lika många olika turneringar, men det är på grund av att spelet fortfarande växer. Overwatch League startade i år med 16 lag från världens alla hörn, med lag från bland annat Shanghai till San Francisco och många platser däremellan. Till den andra säsongen kommer ligan att utökas med flera nya lag, från bland annat Washington och Paris. Sedan finns också Overwatch World Cup där varje nation har ett eget lag och där spelarna kämpar om att ta hem vinnarpokalen för sitt land.
CS:GO och Dota 2, som bägge utvecklats av Valve, har ett format som är mycket enklare att förstå då bägge spelen har ett antal så kallade "majors" som äger rum under året. Dessa majors som går av stapeln runt om i världen sponsras av Valve. Den största av dessa, och som dessutom är den e-sportturnering som har den största prispotten över huvud taget, är Dota 2:s The International, som är spelets största tävling.
Hur kan e-sporten dra nytta av bettingvärlden?
E-sportrubriker om att underdogs slår populära motståndare, oväntade segrar och stora prispotter hjälper till att attrahera ny fans till sporten. Tänk då vilken effekt dessa nyheter skulle ha om folk uppmuntrades att dessutom spela på dem. Att ett litet okänt lag skulle vinna något som The International skulle vara en ännu större nyhet om det fanns möjlighet att spela och vinna en stor summa pengar på den utgången.
Det skulle även uppmuntra de som bara tittar på e-sport lite då och då att bli ännu mer engagerade tittare. Av de runt 600 miljoner som tros titta på streamad e-sport 2021 beräknas runt 300 miljoner vara tittare som bara tittar då och då. De här tittarna lär med andra ord kanske bara titta på streamar någon gång i veckan, samtidigt som de kanske heller inte har något favoritlag eller ens ett favoritspel inom e-sport. Men, folk som satsar pengar på e-sport kommer av naturliga skäl vara mer engagerade eftersom de också investerat pengar i det hela. Genom betting på e-sport kommer e-sport att få fler tittare eftersom de som satsar vill se hur matcherna slutar och hur detta påverkar deras vinster.
Hur ser framtiden för betting på e-sport ut?
Så småningom kommer e-sporten att växa i bland annat Storbritannien, en plats där e-sporten så här långt har kämpat för att få riktigt fotfäste. Fler tittare innebär också fler potentiella spelare som satsar och dessutom fler som blir intresserade av betting, vilket i sin tur kommer att leda till fler möjligheter till betting.
På tal om möjligheter till betting så lär vi få se fler spel som anammar professionella turneringar till fullo. Spel som Fortnite och PlayerUnknown's Battlegrounds har en växande e-sportscen trots att de lanserades så sent som 2017. Spel baserade på traditionella idrotter samt idrottstävlingar med möjligheter till betting, så som NHL, MLB och Tour de France är också starka kandidater till att slå sig in på bettingmarknaden för e-sport. Faktum är att New York Yankees nyligen gav sig in i e-sportvärlden, vilket innebär att vi i framtiden kan komma att få se fler investeringar i e-sport från traditionella idrotter.
Avslutningsvis är betting på e-sport något som kan vara värt att titta lite närmare på. Tävlingarna är häftiga och tillväxten är snabb, så det är bara att hänga på.
*Credit for the main photo belongs to Aaron Favila/ AP Photo*